13 december 2009

Kyrkan ringer för klimatet



Jag ska inte skriva här vad jag tycker om kristendom i synnerhet och religion i allmänhet för då blir väl folk upprörda. Kritisera religion gör man inte i första taget för då går det som på bilden. I dagens samhälle får man ifrågasätta precis allting utom religion och klimathotet. Det finns få saker som gör mig så irriterad som religion och ett tag tänkte jag starta bloggen "Religionsbluffen" men det blev Klimatbluffen i stället :)

Läste på Climatescam att kyrkan ska ringa 350 gånger för klimatet för planeten Jorden kan räddas om atmosfären består av 99,965 procent andra ämnen än koldioxid. Just nu är siffran 99,992 procent och blir den siffran lägre så kan vi alla hälsa hem. 350 ppm ska det vara. Det är optimalt. Vem som har bestämt det vet jag inte men eftersom alla pratar om 350 ppm så bör det rimligtvis vara gud...

Kyrkan borde ringa i klockorna ett par gånger för alla tiotals? hundratals? miljoner människor som fått stryka med i kristendomens namn.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, personligen tycker jag att det är ganska intressant att alla dåliga egenskaper som man tillskrivit kristendomen genom åren, till exempel att den inte tål kritik, nu går att finna i den vetenskap som alltid sades symbolisera motsatsen, d.v.s. en öppen diskussion och absolut inga dogmer. Är det kanske så enkelt att det inte finns någon gruppering i världen som *gillar* att bli kritiserad? Ge sedan respektive gruppering tillräckligt med makt och vi får en ny häxjakt.

Anonym sa...

Jean D'Arc brändes inte därför att hon var kritisk mot religion. Sedan vore det intressant att veta hur du har räknat fram de hundratals miljoner som har dödats för kristendomens skull? Du har rätt att kritisera religion så mycket som du vill men dessa framhöftade historisk falska uppgifter och fantasisiffror påminner just om de som klimatalarmisterna lägger fram och som du så framgångsrikt och ofta elegant kritiserar. I detta fall är ringandet troligtvis en följd av tänkandet av de pseudomarxister som numera utgör en allt växande andel av prästerskapet. Du har rätt på en punkt: kampanjen är idiotisk.

Mateo Pino

Skeptikern sa...

Mateo: blev nog en överdrift så jag lade till alternativet tiotals miljoner. Personligen tror jag det är långt många fler. Bilden var mer som en illustration av folk som brändes på bål, den syftade inte till Jean D'Arc specifikt.

Syndare sa...

Hej, Skeptikern!

Jag följer din blogg med stort nöje. Gillade t.ex. senaste klippet med Lord Monckton. Jag tycker du gör en strålande insats mot galenskaperna. Men jag vill ändå skaka din världbild lite (kanske). Jag är en omvänd kristen som tror på Jesus som min Herre och Gud, och att han uppstått från de döda. Jag ska inte gå in på den eviga diskussionen om det är religion eller ateism som dödat flest. Jag tror att människan som sådan är orsaken, inte Jesus. Men låt oss hålla fred. För samtidigt tycker jag att klimatbluffen är den mest idiotiska nya religion som jag sett. Jag är en varm vän av vetenskap, men nu har vetenskapen kidnappats och gjorts till religion av den sekulariserde västvärlden. De flesta kristna luras med i detta och ägnar sig närmast åt avgudadyrkan av Moder Jord. Hela jippot är naturligvis falskt, och ska förstås ur religiös synvinkel. Det är ett utmärkt exempel på hur religion skapas, och hade det varit på medeltiden hade du naturligtvis bränts för vad du skriver. Enda skillnaden mellan oss är att jag samtidigt tror att Bibeln är sann. Det anser jag att jag har mycket goda grunder för, men låt oss inte debattera det här. Låt oss istället enas om att klimatet är en falsk religon. Stort tack för din insats, och hoppas få läsa mycket av dig i framtiden.

Anonym sa...

Nå, jag är varmt kristen, därtill teolog och inom ganska kort präst i svenska kyrkan.
Vilket inte hindrar att jag SKÄMS över kyrkans patetiska klimatengagemang, och blir galen över att ofrivilligt dras in i denna Nya Religion! Vem har gett Ärkebiskopen och de som figurerar kring honom mandat att agera i den här frågan? Inte jag!

/H

Osynlige Mannen sa...

Det går inte att komma ifrån att religion är en lysande affärsidé. Varför har annars avlatsbreven återkommit som utsläppsrätter? Genialiskt. Och tvärtemot vad som ofta påstås anpassar sig de religiösa med och efter tiden. Senaste gången Jehovas Vittnen knackade på stod en ung, snygg tjej där när jag öppnade dörren. Ett ögonblick slog mig tanken att JH kanske bestämt sig för att kopiera Moonies strategi från 1970-talet. Det var då Moonies i Kalifornien skickade ut minderåriga flickor att förföra välbärgade män, för att därefter utöva utpressning. Synnerligen lukrativt. Men jag vet att JH alltid jagar i par (och tösen i fråga var inte minderårig) så jag upptäckte strax därefter följeslagaren/mentorn/kärringen med ett ansiktsuttryck som kan få vem som helst att tro på helvetet. Men nu för tiden behandlar jag dem med vänlighet och ett milt överseende. Det är synd om dem, deras religion tvingar dem att gå runt och knacka dörr för att frälsa oss andra. Men de kan inte tvinga av mig några pengar. Det kan däremot AGW-kyrkan.

Anonym sa...

Jag lämnade svenska kyrkan pga detta vansinne.
Mina skattepengar ska inte gå till propaganda för miljöpartiet.
Joakim