13 november 2009

Energiskatter är ett jävla skit



Snart dags att ringa Skatteverket och skrika.

Fick min elräkning i brevlådan i dag. Gissa hur stor del av räkningen som bestod av energiskatt och moms?

46 procent


57 procent


(Var lite för snabb i beräkningarna igår kväll. Nu har jag räknat in elcertifikat samt tagit bort en sketen aviavgift från totalsumman. Den totala andelen skatt av min elräkning blev nu 57 procent. Obs! Jag har ett rörligt spotprisavtal, vilket oftast blir det lägsta priset jämfört med fastpris- och tillsvidareavtal)

Jag tycker vi höjer skatten till 100 procent från och med första januari...

9 kommentarer:

Anonym sa...

vilket sammanträffande.
Ringde idag till min elleverantör och gnällde. El o fjärrvärmekostnaderna är löjligt höga med tanke på hur billgt det egentligen är att framställa det. O att sen staten hittar på en massa BS för att höja den ytterligare driver en snart från hus och hem.
Utsläppsrättighetsförsäljningen och avregleringen är totala misslyckanden som bara spelat bolagen i händerna.

Unknown sa...

Fy f-n, jag som har lovat mig själv och flytta ifrån kommunist-Sverige om Måna vinner valet 2010 men jag känner STARKT att snart drar jag innan...

Anonym sa...

Har du räknat in elcertifikatskatt
ca 5 öre per kwh.?

Anonym sa...

Ja dom vill ha samma överbeskattning på el som på fordonsbränslen.

/Joakim

Skeptikern sa...

Anonym: Nu är elcert inräknat. Tack!

Joakim: President Obama sa något i stil med att "Energy costs will skyrocket under my Cap and Trade plan". Om han säger så, gissa vad Ohly, Wetterstrand, Eriksson, Mona, Reinfeldt, Olofsson och Hägglund grubblar på.

Amanda: You go girl! :)

Anonym sa...

Även vi har fått ny leverantör för elen på alla tre ställen vi har abonnemang. Blev uppringd av en e-on inhyrd säljare, som sa sig kunna sänka min redan låga el...FÖRSÖK, sa jag.
Efter att ha räknat lusläst så kom jag fram till att de inte kunde matcha vårt redan låga elpris.
Då erbjöd hon sig att stryka alla abonnemangskostnader vilket i sig är nästan en tusenlapp.
Klart jag slog till!!!
Jag har ovan skrivit redan låga elpriser men allt är ju relativt!
För 11 år sedan betalade jag 17 öre/kwh?+nätkostnad och kom knappt upp totalt i 0.75 öre/kwh med skatt och vafanman då la på.
Nu får man vara glad om man klarar 1.50 öre/kwh totalt.
Detr är tur att de inte längre har fönsterskatt som på 1700-talet men det kommer väl snart nu då jag nämnt det hälsa UiU som eldar med ved för att hålla jorden igång.....

Lejeune sa...

Miljötalibanerna har bestämt sig för att elektriciteten i sig är "OND" och måste överbeskattas!

Anonym sa...

Länktips:

"Everyone in Britain could be given a personal 'carbon allowance'" (typ: utsläppsrätter för privatpersoner)

http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/carbon/6527970/Everyone-in-Britain-could-be-given-a-personal-carbon-allowance.html

(ledsen om jag pajjade humöret för er...)

beol sa...

Ganska nära 100%..
Faktura( för sept-okt) fr DinEl Gbg
El fast avg 40,11:- (240:-/år)
El rörlig 564,38:-(44,91örekwh)
Energiskatt 329,10:-(28,20örekwh)
Moms 223,37:-

Köpt el (40,11+564,38)=564,38:-
Skatter 329,10+223,37)=552,47:-

552,47/564,38=0,9788= 98%

lägger man till elcertifikatskatt som är dold i elpriset, så närmar sig totala skatter 100%