18 oktober 2009

Hockeyklubban - still going strong


"Johan Rockström inleder sin föreläsning med att visa bilder på olika hockeyklubbor. Den klassiska hockeyklubban som beskriver kurvan över temperaturen på jorden de senaste tusen åren (här intill), men också andra kurvor med samma form: utfiskade hav, förlust av biologisk mångfald, försurade hav och så vidare."

Läste detta på Effektbloggen som är tidningen Klimatmagasinets blogg. En helt obegriplig tidning som verkar drivas av några marxister med inget bättre för sig.

Det som förbryllar mig är att hockeyklubban, som Michael Mann konstruerade, fortfarande cirkulerar. Men det är väl så att om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så kommer folk att tro på den...

16 kommentarer:

Fredrik N sa...

Jag läste inlägget på Effektbloggen i förmiddags. Då fanns där två kritiska kommentarer till den första kommentaren. Nu på eftermiddagen är de två kritiska kommentarerna bortplockade.

Varför inte bemöta denna kritik sakligt från AGW-sidan istället för att hålla på med censurmetoder?

Alla som försöker sopa sina meningsmotståndares åsikter under mattan på detta sätt spelar inte rent. Detta gäller oavsett vilket område man diskuterar.

Med örat mot rälsen sa...

Dags för lite Godwin igen då: Goebbels sa just det om lögner som repeteras tillräckligt ofta.

Trots att hockeyklubban brutits av flera gånger är trögtänkta fånar där och sätter ihop den igen. Det gör inte hockeylagen i verkligheten. Jag går ofta förbi den lokala hockeyladan och i deras container finns ofta en massa avbrutna klubbor. Man slänger gamla klubbor. Man återanvänder dom inte.

Marcus Classon sa...

Hur motiverar du ditt kategoriska förkastande av hans grafer? Är all data som resulterar i denna klubbform falsifierad? Det är ju lätt att vara skeptiker med inställningen "allt är lögn". Eller?

Skeptikern sa...

Marcus: Manns hockeyklubba har sågats sönder och samman för flera år sedan och detta är allmän kännedom så jag ansåg inte att det var nödvändigt att förklara varför jag förkastar användandet av dem.

Poängen är att man kunde slänga in vilka data som helst i Manns formel och samma hockeyklubbsgraf ploppade ut.

http://klimatbluffen.blogspot.com/2009/02/intervju-med-ross-mckitrick.html

Marcus Classon sa...

Är ju inte så kritiskt granskande fungerar, eller hur? Formen på kurvan är ett resultat av data. Leta redan på rådatat och kritisera det på ett seriöst sätt. Vi vet alla att de data som skapade första klubban var tweakade. Men att applicera detta på allt är lite "oskeptiskt"

Anonym sa...

Just nu råder ett slags 'konsensus'
i allmän media att inte ta upp kri-
tiska synpunkter eller negativt i
klimatfrågan,på grund av den före-
stående klimatmötet i Köbenhamn.
Det märks i alla reportage om CO2 och i klimatfrågan.
Det sågs ju tydligt i reportaget om
Maldiverna etc.
Även i lokalsändningar är det reportage i klimatfrågan med positiva kommentarer om Köbenhamnsmötet.
ALI K.

Anonym sa...

På tal om s.k hockeybklubban uppstod
Det är ofta så att en plotter når sitt ändläge så hoppar kurvan upp i
slutet,ett vanligt fenomen med data-
utrustning.
Både smart och dumt tilltag för att
övertyga människor med.
ALI K.

pojoel sa...

Marcus! Här finns lite småtrevlig läsning:
http://klimathot-gameover.blogspot.com/2009/10/mckitrick-om-ovetenskaplig.html

Skeptikern sa...

MArcus: Fattar inte riktigt vad du menar.

Marcus Classon sa...

Ok. Skall förtydliga. Jag anser mig själv vara en skeptiker (till det mesta). När jag ser bloggare förkasta ett påstående baserat på en sanning som gällde ett annat påstående (denna hockeyklubba är fel för att den förra var det) menar jag att man har tappat skeptikerns kall och blivit en dogmatiker i stället. Jag proklamerar inte klubbans återkomst utan menar bara en skeptiker inte väljer sida.
pojoel: Skall läsa med glädje. tack.
Ali k: Håller med om köpenhamn. Tidningar o tv är så uppe i kändishysterin att jag tror de glömt (tillsammans med deltagarna) vad de gör där.

brodeur sa...

of topic men din email lyser med sin frånvaro.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/varldens-storsta-orm-titanoboa-har-ringats-in-1.793345

http://sydsvenskan.se/varlden/article410781/Fossil-av-tropisk-jatteorm-upptackt.html

Observera hur DN i sin klimatalarmism slår knut på sig själv.

Skeptikern sa...

Brodeur: Sorry, glömmer helt bort att kolla min mail i perioder :( tack för länktipsen!

Marcus: Det är samma hockeyklubba som Rockström visade.

Anonym sa...

Nu går SVD på offensiven inför Köpenhamn. I dagens SVD kan vi läsa:

"Kan jag resa med flyg utan att vara en klimatbov? Vilken mat är mest klimatsmart? Vad handlar klimatmötet i Köpenhamn om?

I flera artiklar kommer SvD att belysa några nyckelfrågor inför FN:s klimatmöte i Köpenhamn den 7-18 december."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3680897.svd

Kan vi förvänta oss en kritiskt granskande journalistik eller blir det det den vanliga opportunismen?

/Eskil

Skeptikern sa...

Eskil: Vi kan vänta oss så mycket propaganda, missinformation, felaktigheter, spekulationer, överdrifter, falsarier, trams och idiotier i svensk media att det kommer ta mig flera timmar varje dag att gå igenom allt som skrivs inför Köpenhamnsmötet.

Bläddrade i en bilaga om miljövänlig energiframställning igår. Av allt skit som släpps ut av kolkraft så utmålades koldioxid som rena rama cyaniden för planeten. Jag blir så trött!!!!!!!

Med örat mot rälsen sa...

Varsågod, här har du en länk:

http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/farre-skeptiker-gladjer-chefen-for-fns-klimatpanel-1.980371

Naturligtvis lägger DN denna artikel på bästa plats på sin startsida. De två första kommentarerna folk har skrivit om artikeln är fantastiska. Det är inte säkert att de får vara kvar så jag kopierar och sätter in dom sist.

1) Det glädjer mig att vi får tillbaks riktiga vintrar igen så att man kan åka skidor.
Det glädjer mig att jag kan äta min smörstekta biff med gräddsås.
Det glädjer mig att jag slipper sitta i samma lilla rum som den bönätande Rajendra Pachauri.

2) IPCC framstår ju som själva antitesen till seriös forskning. På IPCC börjar man med (den politiskt motiverade) slutsatsen att människan är orsak till en påstådd klimatförändring och sen går man ut och letar bevis som stödjer den tesen.

Anonym sa...

Här kommer en bra artikel från Norge

http://www.tu.no/natur/article226175.ece