6 april 2009

Är 15 miljoner kvadratkilometer is lite?


Karin Bojs skriver i dag att det är ett "Rekordlitet istäcke över Nordpolen" i DN.

Grafen ovan visar dagsfärsk satellitmätning av istäcket över Nordpolen.

15 miljoner kvadratkilometer is.

Jaja, Bojs fortsätter sedan med hänvisningar till diverse klimatmodeller och att allt går fortare och värre än vad alla tror. Same shit.

(Och fenomenet att istäcket minskar under sommaren är inte så konstigt. Det är varmare då. Men låt det vara en hemlighet mellan oss läsare...)

8 kommentarer:

Gunnar Littmarck sa...

Ha ha ha jag lovar ta den kunskapen med mig i graven...

Anonym sa...

Hej Skeptikern!
Gp skriver samma, fast om Antarktis. Där har blivit tre grader varmare, så i stället för -60 Celsius är där bara -57 nu, så isarna smälter i rekordfart och inte en glaciär i sikte. Pingvinerna svettas ihjäl och Al Gore har smällt upp en sommarstuga där. Kanske var det därför som Andreas Carlgren bara stod ut en timma, han kanske hade överrocken på sig. Världen är ur led och jag med, så nu skall jag ta något kallt att dricka. Vi hörs
JR

Skeptikern sa...

JR: Något kallt att dricka var inte en dum idé. Som tur är har jag några Staropramen i kylskåpet :)

Anonym sa...

Skeptikern.
Skål då!

Anonym sa...

JR alltså!

Skeptikern sa...

JR: Skål!

Anonym sa...

Läste Bojs artikel och tänkte att nu måste väl isen ha sjunkit markant igen (hur kan man annars ha mage att skriva en sådan artikel?). Så jag surfade in och kollade statistiken och döm till min förvåning så såg jag att trenden tvärtemot var att årets nivå allt mer närmade sig medlet. Har Bojs vänt grafen upp och ner eller vad har hänt?

By the way - jag vet att jag läst en intressant rapportering från en arktisexpedition från seklets början som rapporterade om rekordlite is, någon som har en länk till den?

Heinrich Flimmer sa...

det dumma är även att grafen skärs av, så att skillnaden ser större ut än vad den egentligen är.

skäms på dem att lura konsumenter sådär ;)